2018_03_14_CC_ARX_FT_CDG_Refugiats

Viure un Nadal solidari sortint a la trobada per «acollir el Déu que està a la porta»

El president de Càritas Internationalis i el delegat episcopal
de Càritas Espanyola conviden a compartir i a trobar-nos amb els altres

Càritas Catalunya, 24 de desembre de 2019.- En vigílies de la celebració del Nadal, adquireixen especial significat les invitacions llançades pel cardenal Luis Antonio Tagle, arquebisbe de Manila i president de Càritas Internationalis, i del delegat episcopal de Cáritas Española, Vicente Muñoz Martín.

Tots dos coincideixen en la seva proposta de viure un Nadal de manera autènticament solidària, compartint el viatge amb les persones més vulnerables -que, en el missatge del cardenal Tagle per l’Advent, són els migrants- i sortint a l’encontre de l’altre per -és la proposta de Vicente Martín- “acollir al Déu que està a la porta”.

Des d’una lectura creient del valor de la solidaritat humana, l’arquebisbe de Manila ens proposa “reflexionar sobre quantes vegades veiem imatges en les notícies sobre dones migrants embarassades, que creuen deserts o pugen en vaixells insegurs, sense una llar on anar”. És una història que per al missatge cristià ens resulta molt propera, com ho és el naixement i la mort de Crist. Un passatge evangèlic que, indica Tagle, “si ho veiem amb els ulls d’avui, podríem pensar que Ell era un perdedor: va néixer en un estable i, trenta-tres anys més tard, va ser crucificat per la seva pròpia gent com un criminal comú”.

Davant d’aquest relat, el president de Càritas Internationalis es pregunta si “podem imaginar-nos a nosaltres mateixos en el seu viatge o en el viatge dels emigrants Josep i Maria cap a Betlem, un poble que no estava preparat per rebre’ls o acomodar i no podien oferir-li l’atenció que necessitava una dona embarassada”.

“Podem posar-nos en la pell dels pastors que van anar a visitar el nen Jesús?”, s’interroga el cardenal, que recorda que els primers a acudir al portal “eren marginats sense educació en la seva societat als quals els àngels se’ls van aparèixer i els van dir: ‘No tinguin por “.

Tots estem cridats al viatge

“Com Jesús, Maria i Josep, com els pastors i els mags, som cridats a viatges que requereixen força, perseverança, humanitat, saviesa i valor”, assegura Tagle. “En aquests viatges -diu- ens trobem amb persones a les quals, podríem sentir la temptació d’etiquetar o jutjar, prematurament, com” guanyadors” o “perdedors” a la vida, sense conèixer la seva història completa ni entendre la seva importància per a les nostres vides”.

Convé no oblidar que “és en els llocs petits i bruts on neixen els nostres reis, no en palaus” i que són “les persones més pobres i marginades de les nostres societats les que ens transmeten veritables missatges d’esperança”.

Un primer pas per donar una resposta solidària a aquesta realitat és, com exhorta el prelat filipí, “veure a l’altra persona amb tota la seva dignitat, atorgada per Déu, i no mirar cap a un altre costat, amb por, prejudici o odi, allargant els horitzons dels nostres cors “. Perquè “és la forma en què vivim els nostres viatges i com tractem a les persones que coneixem el que té el potencial de transformar el nostre món”.

“Obrint els nostres ulls i apropant-nos als altres, sentirem els nostres cors arrossegats per una gran onada d’amor i el nostre destí serà la pau”. Això passarà, conclou Tagle, “quan cap persona ni país digui aquí no hi ha lloc per a tu'”.

Un Nadal per trobar-nos

El missatge de Nadal del nou delegat episcopal de Cáritas Española, Vicente Muñoz, aporta també claus importants per viure la solidaritat en ple sentit evangèlic en un temps litúrgic en què “Déu surt al nostre encontre amb la limitació humana, acceptant el risc i la aventura de ser persona “. És a “la senzillesa d’un nen acabat de néixer, en la dolçor al veure-ho recolzat, en la tendresa dels bolquers que el cobreixen on hi ha el Déu limitat, que viu a la intempèrie i es fa vulnerable”.

El delegat de Càritas proposa algunes pistes per celebrar un Nadal autènticament solidari que ens impulsi a acollir aquest Déu vulnerable “que està a la porta”. Per a això ens convida a:

• Obrir la porta de casa nostra, de la nostra vida, com van fer els pastors que estaven entre els marginats de llavors.
  • Superar la por per trencar murs i fronteres, per estendre ponts.
  • Deixar-se tocar i afectar per les ferides dels altres, fixant-te en què passa al nostre voltant i en el que “passen” molts dels nostres germans.
  • Sortir a la trobada del qui pateix, del qui necessita ser escoltat i acompanyat per recuperar la seva vida i dignitat.
  • Compartir el viatge en comunitat, fer camí amb els veïns, amb els que pensen diferent, amb els que són d’altres cultures i estan descartats, per reconèixer-se com a germans apostant per la gratuïtat, el diàleg i la mística per viure junts.