Nota informativa sobre una informació no veraç publicada pel diari digital OK Diario

NOTA INFORMATIVA IMPORTANT

Càritas. 24 d’abril de 2018.- Amb relació a la informació publicada avui al diari digital OK Diari sota el titular “Càritas signa el manifest a favor del referèndum il·legal”, la Confederació de Cáritas Espanyola assenyala el següent:

1. Es tracta d’una informació no veraç.
  2. Càritas Catalunya ha subscrit el manifest promogut per l’entitat social Plataforma per la Llengua, és una entitat que treballa per la integració social dels immigrants amb el suport de voluntaris.
  3. Aquest manifest, que porta com a lema “El català, llengua comuna”, fa una defensa de l’ús del català en la vida pública d’aquesta comunitat autònoma com a instrument d’inclusió social i d’exercici dels drets dels ciutadans que viuen a Catalunya.
  4. En cap moment aquest manifest, que reprèn el contingut d’un altre manifest similar difós el 2008, fa referència al “referèndum il·legal” ni a consulta popular alguna.
  5. El dret a l’ús del català com a llengua pròpia de Catalunya està recollida tant en la Constitució Espanyola de 1978 com en l’Estatut d’Autonomia d’aquesta comunitat autònoma.
  6. Adjuntem la traducció al castellà del text íntegre del manifest per informar al conjunt de l’opinió pública espanyola del contingut real del mateix.
  7. Apel·lem a la finalitat social dels mitjans de comunicació social, davant els quals reafirmem la col·laboració permanent de Càritas a la recerca comuna de la veritat.

TEXT ÍNTEGRE DEL MANIFEST de Plataforma per la Llengua

Manifest: El català, llengua comuna!

El 2008, 23 associacions d’immigrants i organitzacions de suport a les poblacions immigrades van signar el manifest “El català, llengua comuna”. Deu anys després, malgrat alguns avenços, el contingut del manifest segueix sent vigent:

I. L’arribada de gent de tot el món ha fet que a Catalunya es parlin avui dia més de 300 llengües. Oferim les nostres llengües i cultures d’origen per enriquir aquest país.

II. Les administracions i institucions públiques han d’apostar per un model educatiu inclusiu, que no segregui l’alumnat. El català ha de ser la llengua vehicular de l’ensenyament.

III. En aquest context de diversitat lingüística, el català és la llengua que ens uneix. És l’idioma amb el qual volem construir la societat i que tothom pot compartir.

IV. Els poders públics han d’establir les mesures necessàries per facilitar l’exercici d’aquest dret als qui ens establim en aquesta terra.

V. La defensa del català és la defensa de totes les nostres llengües. Volem transmetre la importància que té parlar la llengua del lloc on es viu.

VI. El català és una eina d’inclusió social. Usant aconseguim ser reconeguts com a propis del lloc.

VII. L’adopció del català ha d’anar acompanyada també de mesures que facilitin l’adquisició dels drets socials i polítics: el dret a l’habitatge és inseparable del dret al treball, del dret lingüístic o del dret a votar.

VIII. El català és sinònim de cohesió. La llengua és el millor vehicle per fer comunitat, més enllà de la comunitat cultural de cadascú.

IX. La llengua és una eina d’aproximació i no un instrument de confrontació. Des d’alguns sectors es vol utilitzar la llengua catalana com a arma d’enfrontament polític, i cap llengua mereix aquest tracte.

X. Volem viure en català! Fem del català la llengua d’arrelament i permeteu-nos que participem en la construcció d’aquest país.
Ara més que mai reivindiquem el paper del català com a eix vertebrador de la nostra societat. Amb la campanya “El català, llengua comuna” volem agrupar el màxim nombre d’entitats, fundacions, organitzacions i persones a títol individual per demostrar que el català ens uneix i que contribueix a l’arrelament i la cohesió social.

Càritas – CCOO – FC Barcelona – Fundesplai
Intersindical-CSC – SOS Racisme – UGT