+ hospitalitat + dignitat

Líders religiosos insten l’ONU a oferir un futur millor a migrants i refugiats

Càritas Internationalis organitza a Nova York l’esdeveniment “Compartir el viatge de migrants i refugiats: una perspectiva interreligiosa sobre els Pactes Mundials”.

Càritas Catalunya, 3 de maig de 2018. Líders budistes, jueus, musulmans i cristians reclamaran avui a Nova York a la comunitat internacional que s’assegurin vies segures i legals per als migrants i els refugiats, així com societats inclusives i el respecte del dret a romandre en el propi país. I abordaran també com les organitzacions socials, per la tradició de la seva fe, serveixen a les persones que estan en els llocs d’origen i de trànsit, i en els llocs de destí.

La conferència, que es convoca avui, 3 de maig, a la seu de Nacions Unides a Nova York sota el lema “Compartir el viatge de migrants i refugiats: una perspectiva interreligiosa sobre els pactes mundials”, comptarà amb líders interreligiosos i precedeix a les converses intergovernamentals que tindran lloc aquest mateix mes per debatre com millorar la manera en què el món assisteix als migrants i els refugiats.

En l’esdeveniment, que estarà presidit per monsenyor Bernardito Auza, nunci apostòlic i observador permanent de la Santa Seu davant de Nacions Unides, hi seran presents els venerables Gijun Sugitani, Rabbi David Rosen, Sheikh Mohammad Abu Zaid, Metropolità Emmanuel Adamakis i el cardenal Luis Antonio Tagle, president de Càritas Internationalis.

L’objectiu d’aquesta trobada és assegurar que els Pactes Mundials de Nacions Unides referits als refugiats i migrants respecten els drets de tots els migrants i consolidin una responsabilitat compartida en la recepció dels refugiats.

En el context previ a la conferència, el president de Càritas Internationalis, cardenal Tagle, ha dit el següent: “Els líders religiosos estan instant els governs a millorar les seves respectives respostes als moviments massius de persones i a pal·liar el sofriment de milions d’elles. Les nostres diferents religions comparteixen el missatge universal ‘”estima el teu proïsme”. Els Pactes Mundials ofereixen una oportunitat única per frenar la creixent tendència a la xenofòbia “.

Sheikh Muhammed Abu Zaid, del Líban, per la seva banda, ha recordat que “Abraham, Moisès i Jesús van ser grans líders religiosos que van passar part de la seva vida lluny de la seva terra com migrants. L’Islam parla sobre la migració com a opció justificada per a aquells que es troben sota amenaça, són perseguits o estan oprimits”.

Els Estats membre de les Nacions Unides van decidir que la Conferència Intergovernamental per a l’Adopció del Pacte Mundial per una Migració Segura, Ordenada i Regular se celebri a Marràqueix, Marroc, els dies 10 i 11 de desembre de 2018.

Càritas expressa la seva inquietud pel gran abisme que hi ha entre el que els Pactes diuen i les actuals polítiques i pràctiques que es duen a terme. Una major consistència entre els dos Pactes es fa també necessària. Aquests han de garantir que ningú és ignorat, creant vies legals no només per als que busquen asil, sinó per als migrants en general. S’ha d’aconseguir també una responsabilitat compartida en el suport als refugiats que fugen dels conflictes, el canvi climàtic i la pobresa.

Pel que fa a la migració infantil, Càritas creu que el màxim benestar del nen està per sobre de tot. Per aquesta raó, la pràctica de la detenció de nens basada en l’estatus migratori d’aquests, o en el dels seus pares, ha de ser abolida.

Càritas exhorta als països a que abordin les qüestions del tràfic humà, l’esclavitud i l’explotació laboral i sexual, en particular de dones i nens. Els Pactes Mundials han d’abordar igualment l’explotació dels migrants als que s’ha privat dels seus drets.

El papa Francesc va llançar la campanya de Càritas “Comparteix el Viatge” al setembre de 2017 amb l’objectiu de crear oportunitats per a la trobada entre migrants i comunitats locals arreu del món. Càritas considera que aquestes trobades no només contribueixen a canviar el debat al voltant de la migració, sinó també a acabar de forma satisfactòria amb la por i el racisme.

La reunió que té lloc avui està copatrocinada per Càritas Internationalis i la Missió de l’Observador Permanent de la Santa Seu davant  Nacions Unides a Nova York.