7c1d03bb

La Xarxa Migrants amb Dres proposa un canvi radical en la política migratòria europea i demana al Govern espanyol que el lideri amb una proposta alternativa

Càritas Catalunya, 13 de juliol de 2018. Les entitats d’Església que conformen la Xarxa Migrants amb Drets: Càritas, Confer, Justícia i Pau i la Comissió Episcopal de Migracions, després de conèixer les conclusions i acords en matèria de migracions i protecció internacional assolits en el Consell Europeu celebrat els passats dies 28 i 29 de juny, vam expressar ferma i inequívocament el nostre rebuig a la manera com s’està construint una Unió Europea excloent i insensible davant les necessitats de les persones que s’acosten a les seves fronteres a la recerca de protecció internacional i d’un millor futur.

Ens preocupa que els únics acords que s’assoleixen en matèria de migració i asil siguin aquells que condueixen a fer més insuportable el trànsit de persones cap al territori de la Unió amb el cost en vides humanes que això comporta.

La imatge irresponsable i estigmatitzadora que determinats líders polítics i mitjans de comunicació estan oferint a la societat en presentar com a perilloses i desestabilitzadores a persones que fugen de conflictes i situacions que amenacen la seva vida i posen en perill la seva dignitat, no serveixen més que per provocar por i aplanen el terreny a la pitjor tradició racista que ha portat a Europa a viure episodis molt foscos de la seva història encara recents a la memòria.

L’arribada al poder de governs de caràcter xenòfob en països de llarga tradició democràtica és un senyal d’alarma que necessita una reacció pública dels líders i governs europeus però també d’una ciutadania sensible i solidària com l’europea.

La proposta d’externalitzar els processos de sol·licitud d’asil en centres tancats de migrants finançats amb diners de la Unió és inacceptable. És una manera d’evadir responsabilitats internacionals de la mateixa manera que ho és l’acord que l’assumpció de quotes de reubicació i reassentament es deixi a la voluntat dels Estats membres. Fem vots per la recuperació dels acords de Dublín com a referència i la seva actualització per fer la recepció i l’acollida de migrants de manera més humana.

Demanem al Govern espanyol que a més de gestos positius com el de donar permís per desembarcar els centenars de persones a les que no s’ha permès fer-ho en altres ports, demostri amb els seus fets que és possible una altra política migratòria més humana apostant per impulsar processos de integració a mig i llarg termini que vagin més enllà de la recepció i la primera acollida.

Des de la Xarxa Migrants amb Drets fem una crida a la ciutadania perquè no assumeixi de manera passiva i indiferent gestos i declaracions egoistes i irresponsables que contribueixen dia a dia a minar el substrat democràtic d’una Unió Europea que hauria de ser referent en matèria de Drets Humans .

En paraules del papa Francesc “Crist demana acollir els germans i germanes immigrants i refugiats amb els braços ben oberts”.