SegellComerçJust

Dia Mundial del Comerç Just: impulsar un consum responsable per reduir la desigualtat i la pobresa

La Xarxa Interdiocesana de Comerç Just de Càritas
organitza a tot Espanya diverses activitats
d’informació i sensibilització amb motiu de la Jornada

Càritas Catalunya, 11 de maig de 2018. Sota el lema “Som Comerç Just”, milers de persones de més de 50 localitats espanyoles s’uniran a la celebració del Dia Mundial del Comerç Just, que se celebra el 12 de maig.

Amb aquesta jornada, el moviment global del Comerç Just -que integra més de 2 milions de productors i treballadors a tot el món, i al nostre país a més de 2.600 persones voluntàries i 135 professionals-, recorda que és possible garantir una vida digna per a tots els habitants del planeta i frenar la degradació mediambiental. Així ho ha constatat Nacions Unides en els Objectius de Desenvolupament Sostenible que s’haurien de complir abans del 2030 i entre els quals figura el foment del consum responsable i una producció més sostenible.

Càritas se suma, a través de la Xarxa Interdiocesana de Comerç Just, al programa d’activitats i mobilitzacions que ha convocat a tot el país la Coordinadora Estatal de Comerç Just, de la qual forma part. En tots aquests actes es procedirà a la lectura del manifest en el qual es reclama “un altre model econòmic i social on els Drets Humans i el medi ambient estiguin al centre de la nostra activitat econòmica”.

Manifest del Dia Mundial Comerç Just 2018

Avui, com cada segon dissabte de maig, celebrem el Dia Mundial del Comerç Just.

En aquest dia tan especial volem recordar als milions de persones de tot el món que estan darrere dels productes que consumim i que pateixen insuportables formes d’explotació, encara presents en ple segle XXI.

Avui, volem recordar que aquesta explotació no és circumstancial o una pràctica aïllada en un sector concret o en una cadena de subministrament. L’obtenció del màxim benefici econòmic, regla que regeix el nostre sistema, imposa la depredació dels recursos naturals i l’explotació laboral, impossibilitant el respecte als drets humans i al medi ambient.

Aquesta realitat no entén de fronteres ni països. Es dóna amb més gravetat on per raons històriques, culturals i econòmiques ha trobat les condicions favorables per a això. Es dóna, en resum, on no es permet la denúncia, ni hi ha la transparència, on hi ha menys protecció social i sindical.

És per això que la nostra lluita és global. Una lluita que denuncia les injustícies allà on es donen. Una lluita que denuncia els abusos de les multinacionals, els beneficis de les quals es reparteixen entre una minoria però les conseqüències les paguem tots. Una lluita que exigeix ​​als representants polítics el desenvolupament de polítiques públiques per a la cura tots, especialment dels més vulnerables.

Però també és una lluita que celebra que un altre model econòmic i comercial és possible. Un model on els Drets Humans i del medi ambient, on les cures i els drets són al centre de la nostra activitat econòmica. Avui, el Comerç Just ens fa vestir de festa i celebrem que milions de persones, dia a dia, fem possible un altre model de producció i consum que respecta la vida i el planeta, avui celebrem que un altre món és possible!

AVUI CELEBREM QUE SOM COMERÇ JUST!

UNEIX-TE A L’COMERÇ JUST!

Aposta de Càritas pel Comerç Just

L’opció pel Comerç Just de Càritas és un dels eixos en què es recolza l’aposta de la Confederació a Espanya per un model d’economia solidària, al costat de la promoció de l’ocupació inclusiu, les empreses d’economia social, les finances ètiques i la col·laboració empresarial. Es tracta d’una opció que posa la persona en el centre, que està al servei dels drets humans i que dóna prioritat a la cura de la Creació, en coherència amb el magisteri del papa Francesc en l’encíclica Laudato Sí.

Afavorir les relacions ètiques i equitatives que respectin els drets de les persones al llarg de tota la cadena de producció, distribució i comercialització és l’objectiu del compromís de Càritas en aquest àmbit, que es porta a terme a través de la Xarxa Interdiocesana de Comerç just (RICJ). Integrada per 28 Càritas Diocesanes, aquesta Xarxa compta amb 20 botigues i 57 punts de venda a tot Espanya.

Càritas Espanyola treballa amb cooperatives artesanals de diversos països del Sud. Quan els seus productes arriben a les botigues de la Xarxa, és possible visibilitzar les persones i processos que hi ha darrere de cada article que es consumeix i el paper del Comerç Just en la construcció d’un món fratern i solidari. A través de l’acompanyament a les Càritas nacionals en els països del sud, s’enforteix la producció local i les relacions directes nord-sud.

Les botigues i punts de venda actuen també com a centres d’informació sobre l’origen dels productes i les pràctiques injustes del comerç, de mobilització en campanyes d’incidència i de punt de trobada de consumidors responsables. En moltes de les botigues de la Xarxa, el Comerç Just comparteix espai amb productes artesans, reciclats i sostenibles procedents de l’economia social.
Encara que la principal activitat de la Xarxa Interdiocesana de Comerç Just de Càritas és la sensibilització i la transformació per a un consum més responsable, en 2017 es van comercialitzar a través de les botigues i punts de venda més de 600.000 euros.