Indonèsia tsunami

Càritas Indonèsia socorre les víctimes del tsunami que va arrasar les costes de l’Estret de Sonda

Des del mateix 23 de desembre, voluntaris de les Càritas de Bogor
i Tanjung distribueixen ajuda d’emergència als supervivents

Càritas Catalunya, 28 de desembre de 2018.- Poques hores després de l’impacte del tsunami que el passat 23 de desembre va assolar les costes de les illes de Sumatra i Java riberenques a l’Estret de Sonda, equips de voluntaris de les diòcesis de Bogor i Tanjung Karang , a les quals pertanyen les zones sinistrades, van posar un marxa un pla d’emergència per auxiliar als damnificats.

Segons el primer informe de situació facilitat el 25 de desembre per Càritas Indonèsia (Karina), el total de víctimes, fins al 24 de desembre, és de 373 persones mortes, 1.459 ferides, 128 desaparegudes i 5.665 desplaçades. A més, prop de 681 cases estan seriosament danyades i 69 hotels han patit greus danys, així com molts altres edificis. Les pèrdues materials són quantioses.

Els governs locals estan treballant mà a mà amb l’exèrcit, la policia i el Govern central per evacuar tants damnificats com sigui possible i proporcionar assistència directa als supervivents. Els ferits estan rebent tractament mèdic a les clíniques i hospitals de la zona.

El tsunami va colpejar amb major intensitat les províncies de Banten, a l’extrem occidental de Java, i Lampung, al sud de Sumatra. La primera d’aquestes províncies forma part de la Diòcesi de Bogor i la segona de la Diòcesi de Tanjung Karang. La zona on es concentra la major quantitat de vides humanes és el districte de Pandeglang, a la província de Bantan.

Repartiment d’aliments i ajuda bàsica

En Lampung, el mateix 23 de desembre, la Càritas de Tanjung Karang va començar a donar resposta a l’emergència. Fins al moment, s’han distribuït 1.700 lots d’aliments als supervivents de les àrees afectades.

Un dia després, la nit de Nadal, la Càritas de Bogor va posar en marxa un altre programa de resposta humanitària en cooperació amb les parròquies de Kristus Raja, a Serang, i de Santa Maria Tak Bernoda, en Rangkas Bitung. A més, la Càritas local està treballant conjuntament amb l’Hospital de la Missió de Lebak, que pertany a les Germanes Franciscanes, per proporcionar aliments i assistència mèdica a les víctimes.

El pla de resposta de Càritas Bogor està sent recolzat per l’Arxidiòcesi de Jakarta a través de l’organització catòlica Lembaga Daya Dharma (LDD), que ha desplaçat a la zona al seu equip de resposta d’emergència per donar suport a les activitats i identificar les necessitats més urgents dels supervivents.

Així mateix, Karina (Càritas Indonèsia) ha enviat des de la capital un vehicle 4×4 per recolzar l’activitat en el terreny de l’equip de LDD, alhora que ha mostrat la seva disponibilitat a les Càritas locals perquè, quan ho decideixin, puguin accedir al fons nacional d’emergència.

Les necessitats més urgents en aquest moment són aigua potable, medicaments, aliments, menjar infantil i tendes de campanya. Fins ara, Càritas Tanjung Karang s’està centrant en la distribució d’aliments als damnificats, mentre que Càritas Bogor definirà les seves prioritats en breu una vegada que hagi avaluat quines són les necessitats més urgents de les parròquies afectades.

Càritas Espanyola ha posat a disponibilitat de Càritas Indonèsia una partida de 100.000 euros per donar suport als plans de resposta a aquesta emergència, que s’afegirà al que ja ve prestant als damnificats pel tsunami que va assotar les costes del nord de Sulawesi al setembre passat.