Càritas exigeix la fi immediata de la humiliant situació dels migrants a les illes gregues

Càritas Europa i Càritas Grècia subscriuen una nota conjunta quan es compleixen dos anys de l’acord entre la UE i Turquia

Càritas Catalunya, 15 de març de 2018.– Càritas Europa i Càritas Grècia exigeixen en una nota conjunta difosa avui la fi immediata de la humiliant situació dels migrants a les illes gregues.

El comunicat recorda que, com a resultat de l’acord entre la UE i Turquia arribat fa dos anys, més de 13.000 dones, nens i homes viuen en condicions d’humiliació en instal·lacions d’acollida abarrotades o en campaments improvisats a les illes gregues properes a la costa de Turquia. Càritas Europa i Càritas Hellas (Grècia) demanen als responsables de la presa de decisions de la UE i Grècia que traslladin a aquestes persones al continent i els ofereixin l’oportunitat de reconstruir les seves vides.

“Quan vam arribar aquí, estava molt feliç! Ens sentim alleujats i fora de perill. No ens van importar les males condicions. Esperàvem que ens traslladessin aviat… No entenc perquè aquí la meva família és tractada així. Hem passat 3 mesos a la carpa, dormint a terra, i un mes en un contenidor amb altres famílies. Lamento haver vingut aquí. Vull que això s’acabi”, afirma MS, un iraquià de 42 anys. Ell i la seva dona E.S., psicòloga, van tenir cinc fills, fins que van matar la seva filla de 12 anys. “Després d’aquest succés, vam decidir abandonar l’Iraq i venir a Europa per poder tenir una vida millor”, explica M.S. al personal de Càritas Grècia que treballa en el campament de Vial, a l’illa de Chíos. La família va arribar al campament fa cinc mesos i encara està retinguda, allà esperant que es processi la seva sol·licitud d’asil.

Respectar els valors europeus

Des que es va signar l’acord UE-Turquia el 18 de març de 2016, el personal de Càritas Hellas s’ha reunit amb moltes famílies com aquesta i ha estat testimoni de com el tracte ha suposat molt de patiment a les persones que han arribat a les illes i que estan confinades a condicions límit. “No és digne dels valors europeus, de la condició humana i de la solidaritat amb les persones vulnerables permetre que visquin durant tot un any en campaments bruts i improvisats, o en instal·lacions d’acollida plenes i insegures, que no tenen serveis bàsics i instal·lacions higièniques. S’han de prendre mesures immediates per abordar aquesta situació i demostrar un veritable compromís amb la protecció de la dignitat humana”, assegura Shannon Pfohman, directora d’Incidència Política de Càritas Europa.

Aquestes condicions de misèria, combinades amb la por a ser retornat a Turquia i la incertesa sobre el futur abonen els sentiments d’ansietat, de profunda angoixa mental i d’intent de suïcidi de molts migrants. ACNUR també ha alertat sobre els casos de violència i assetjament sexual contra les dones i nens que viuen als campaments. En alguns casos, fins i tot ha assenyalat que els banys i latrines dels camps són “zones prohibides” a la nit. Una dona, per exemple, va confessar no haver pres una dutxa en dos mesos per por.

En aquest context, Càritas reitera la seva crida al Govern grec i als líders de la UE perquè adoptin totes les mesures necessàries per traslladar urgentment a les persones al continent per tal de protegir millor els drets humans d’aquestes persones vulnerables. Tot i que reconeix que fins al moment s’han traslladat a 7.000 persones a terra ferma, Càritas insta que el ritme d’evacuació s’intensifiqui immediatament, ja que la situació està arribant al punt de no retorn.

En el seu comunicat, Càritas Europa es fa ressò de la crida del papa Francec per rebre, protegir, promoure i integrar aquells que demanen la nostra ajuda, com és el cas de la família de M.S. i E.S.

Rebuig a Espanya a l’Acord UE-Turquia

En el seu moment, Càritas Espanyola, CONFER, el Sector Social de la Companyia de Jesús i Justícia i Pau van expressar en una declaració conjunta el seu rebuig absolut a l’acord aprovat entre la Unió Europea i Turquia sobre persones refugiades.

En una nota publicada el 22 de març de 2016, les entitats d’acció social de l’Església a Espanya denunciaven “el fracàs de la Unió Europea en l’adopció d’una política comuna d’asil i a brindar protecció a les persones refugiades, atorgant prioritat al control de fronteres “. “Europa -afegia el comunicat- està negant obertament l’hospitalitat als que abandonen involuntàriament les seves llars fugint de la guerra, la persecució i la fam. L’Acord subscrit és un canvi cosmètic, no substancial respecte al pressupost Acord, el qualifiquem de deshumanitzant i discriminatori i dubtem que les seves mesures puguin aplicar-se”.

A més d’aquesta nota de rebuig, aquestes entitats van llançar una campanya de recollida de signatures, a través de la qual i en el termini de pocs dies més de 33.000 ciutadans van rebutjar l’acord. Aquestes signatures van ser lliurades al Ministeri d’Assumptes Exteriors i Cooperació.