aportacion

Càritas exhorta els governs mundials a impulsar més el desenvolupament sostenible

Una delegació de Càritas està present

en el Fòrum d’Alt Nivell de Nacions Unides

que se celebra a Nova York

des del passat 8 de juliol i fins demà dia 18.

Càritas Catalunya, 17 de juliol de 2018. Càritas en el fòrum polític d’alt nivell sobre el desenvolupament sostenible, seu de les Nacions Unides, 09-18 juliol, 2018.

Una delegació de Càritas està present en el Fòrum d’Alt Nivell de Nacions Unides que se celebra a Nova York des del passat 8 de juliol i fins demà dia 18. Els membres de Càritas, que están entre els més de 2.000 líders de la societat civil en el Fòrum, han instat els governs amb la urgència de complir els objectius establerts en l’Agenda 2030 de 2015 per aconseguir un món sense pobresa, fam i desigualtat. Càritas ha destacat la feina que encara s’ha de fer, basant-se en l’experiència en el terreny de tot el món.

La delegació de Càritas Internacional està composta per Cristina Llinatge, Cáritas Española; Francesco Hernández, Càritas Amèrica Llatina; Rita Rhayem, Càritas Líban; Paul O’Callaghan, Càritas Austràlia; Adriana Opromolla, Caritas Internationalis; Siba Alexis, Guinea Conakry; el P. Evaristus Bassey, Càritas Nigèria; i Kim Mazyck, Catholic Charities d’Estats Units.

Objectiu final: la necessitat d’una resiliència duradora

El fòrum polític d’alt nivell (HLPF) d’aquest any és el tercer després de l’adopció de l’agenda 2030. El tema general és “la transformació cap a societats sostenibles i resilients”.

L’agenda 2030 és el mandat polític més fort de la comunitat internacional sobre el desenvolupament sostenible. Ens diu que reconeguem la necessitat de transformar les societats a través d’accions sostenibles, resilients i inclusives. Això significa reconèixer la interconnexió i la complexitat dels desafiaments que s’acosten, però també les oportunitats que el canvi pot aportar. Per a Càritas, la resiliència és un enfocament que pot ajudar-nos a comprendre i a comprometre amb aquests desafiaments i un món canviant. També pot permetre que individus i comunitats siguin arquitectes del seu propi destí i es preparin per a les crisis i les tensions i usar el canvi per adaptar-se, regenerar-se i florir. Si la resiliència es tracta d’afrontar i prosperar malgrat el canvi, la sostenibilitat es tracta de garantir la durabilitat d’aquesta resiliència.

Acció i transparència

El Fòrum hauria de servir de crida als governs perquè reforcin els seus compromisos i accelerin els progressos per aconseguir l’agenda de desenvolupament sostenible en 2030. Això significa que els governs han de fer més que enumerar els esforços existents. Han de posar en relleu que l’agenda 2030 és una eina de transformació i informar sobre com planegen impulsar els canvis necessaris a l’hora d’implementar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Les Nacions Unides, els governs i totes les parts implicades han d’assegurar que el fòrum sigui un espai obert, genuí i honest d’interacció i que els bons exemples que condueixen al canvi real en el terreny estiguin ben documentats i compartits.

L’estratègia integrada

Posar en pràctica l’agenda 2030 només serà possible si els tres pilars del desenvolupament sostenible s’apliquen de forma totalment integrada. Això vol dir que la prosperitat econòmica ha de ser compartida; la protecció social ha de ser per a tots i el medi ambient és salvaguardat. Tots els objectius estan interconnectats i són indivisibles. Els governs haurien d’utilitzar els Exàmens Nacionals Voluntaris (VNR) per compartir esforços per equilibrar les tres dimensions del desenvolupament sostenible en tots els ODS.
Comunicació i rendició de comptes

Els governs nacionals són responsables davant de tots els seus ciutadans, especialment els més marginats i vulnerables. S’han d’assegurar que hi ha prou informació disponible sobre el procés i l’espai cívic perquè es comprometin en el desenvolupament i monitoratge dels ODS. La societat civil i les xarxes basades en la fe tenen sovint un millor accés a les comunitats perquè han construït relacions de confiança. Tenint en compte aquesta connexió profundament arrelada, els governs haurien de col·laborar amb les organitzacions de la societat civil en el desenvolupament d’indicadors nacionals, aportar dades i arribar a grups vulnerables. El paper de les organitzacions religioses també mereix ser reconegut, donada la seva àmplia activitat a nivell de base. El Fòrum és una oportunitat perquè els governs comparteixin mecanismes que incloguin de manera significativa als grups de la societat civil i a les organitzacions confessionals.
Metes i desafiaments
Aquest any el Fòrum ha revisat diversos objectius, incloent aquells per assegurar l’accés a energia assequible, fiable, sostenible i moderna per a tots; fer que les ciutats i els assentaments humans siguin inclusius, assegurances, flexibles i sostenibles; i assegurar la disponibilitat i el maneig sustentable de l’aigua i el sanejament per a tothom.
En totes aquestes esferes queda per veure un progrés significatiu. Per exemple, milers de milions de persones encara no tenen accés a l’energia moderna, la majoria viu en zones remotes. Es preveu que la inversió i la governança no assoleixin els objectius per 2030. Necessitem urgentment una major inversió pública, un finançament més innovador i una millor planificació i prestació de serveis energètics per assegurar que es cobreixin les necessitats de les comunitats vulnerables i que ningú quedi endarrerit.
Treballant en el camp
Càritas Internationalis va participar en les negociacions que van portar a l’agenda 2030. Si bé aplaudim els objectius, és imperatiu que es tradueixin en accions significatives. Moltes agències de Càritas, tant al nord com al sud, estan actualment involucrades en centenars de projectes dissenyats per tenir un impacte durador en les comunitats.
Alguns d’aquests projectes:
VIH / SIDA a Nigèria

En un intent de donar suport a la lluita contra el VIH / SIDA, Càritas Nigèria està implementant actualment un programa d’atenció, tractament i suport per al VIH / SIDA que proporciona accés a proves i consultes sobrel VIH, teràpia antiretroviral, suport als infants vulnerables i enfortint els sistemes de salut, ajudant a més de 4,5 milions persones en els últims set anys.
Abastament d’aigua a Tanzània

En Lositete, al nord de Tanzània, la sequera severa ha afectat els mitjans de subsistència dels vilatans. A les comunitats rurals de Tanzània, la responsabilitat de recol·lectar aigua recau principalment en dones i nens, que es veuen obligats a recórrer llargues distàncies simplement per trobar suficient per sobreviure. Però des de la implementació d’un projecte d’abastament d’aigua recolzat per Càritas Austràlia, la millora de la infraestructura ha portat canvis significatius a la població de Lositete, incloent als Masai.
Protecció de la terra a Papua Nova Guinea

L’Església catòlica a l’est de Nova Bretanya, a Papua Nova Guinea, està lluitant per protegir els aliments i les fonts d’aigua per a la gent de Pomio, on els propietaris de terres van ser pressionats a subarrendar a una filial local d’una empresa forestal transnacional per a plantacions de palma d’oli. Els agricultors han perdut l’accés a l’agricultura de subsistència i als recursos hídrics. L’arquebisbe de Rabaul Francesco Panfilo, recolzat pel voluntari de Càritas Doug Tennent d’Aotearo a Nova Zelanda, ha sol·licitat i cercat una mediació legal per a un tracte més just per als agricultors.
Aquests projectes pretenen atorgar beneficis duradors a les comunitats. Al Fòrum, Càritas demanarà una acció més real.