Creative diagonal stripes from projection light on beautiful woman with dark skin. Black and white studio portrait.

Càritas Espanyola aporta 100.000 euros a la crida d’emergència llançat per Sudan del Sud

L’espiral de violència que assota el país més jove d’Àfrica ha provocat la major crisi de refugiats des del genocidi de Rwanda

Càritas de Sudan del Sud ha llançat una crida d’emergència per afrontar la situació d’extrema vulnerabilitat humanitària en què es troba el país a causa de l’enquistament de la violència que es viu des de la seva independència i que fa necessari dissenyar estratègies a llarg termini de suport a les llars més vulnerables.

Ajuda per 124.000 beneficiaris directes

Per això, la Càritas sudsudanesa ha llançat a la Confederació Internacional un PCA (crida per crisi perllongada) per al període 2019-2021, que en aquest primer any té un pressupost de total de 2.179.892 euros. Càritas Espanyola ha aprovat mobilitzar una partida de 100.000 euros procedents dels fons de la seva Campanya de la Banya d’Àfrica per donar suport aquesta crida urgent d’ajuda.

El projecte que ha dissenyada la Càritas local permetrà garantir durant tot aquest any a un total estimat de 124.000 beneficiaris directes i altres 50.000 indirectes aquestes tres necessitats bàsiques: distribució d’aliments, materials de refugi i productes de primera necessitat, i accés a mitjans de vida .

Al costat d’això, es desenvoluparan activitats de formació en les comunitats receptores de les ajudes per a enfortir la convivència i impulsar processos orientats a la construcció de la pau i la resolució de conflictes.

Les zones del país on s’executarà aquest pla d’emergència són l’arxidiòcesi de Juba i les diòcesis de Malakal, Rumbek, Torit, Wau, Tombura-Yambio i Yei. Totes elles han estat seleccionades d’acord a l’anàlisi de situació realitzat per la Càritas local, tenint en compte les condicions de vulnerabilitat dels destinataris: persones grans, infància, persones amb discapacitat, dones embarassades i lactants, i persones amb VIH, entre d’altres.

La major crisi de refugiats des de Rwanda

Des de la seva independència el 2011, Sudan del Sud travessa una greu crisi d’emergència la principal conseqüència és l’alt nombre de refugiats i desplaçats interns a causa del flagell de la violència, la situació d’inseguretat alimentària i la greu inestabilitat política i econòmica. Amb 2,8 milions de refugiats, Sudan del Sud pot considerar-se com la major crisi des del genocidi de Rwanda el 1994.

Tot i la signatura d’un nou alto el foc al desembre de 2017 entre el Govern i l’oposició, els enfrontaments armats van augmentar en 2018 en el nord i el sud-est del país. La tensió ha adquirit tints ètnics i s’ha estès a més a zones del centre i sobretot de l’est, mentre la manca d’aliments ha provocat enfrontaments entre pastors pel robatori de bestiar.

S’estima que 5,3 milions de persones (gairebé el 40% de la població) pateixen inseguretat alimentària greu.

Per intentar fer front a aquesta situació humanitària i pal·liar les conseqüències en les comunitats més vulnerables, Càritas Sudan del Sud ha llançat des de 2016 diferents crides d’ajuda a la confederació internacional als que Càritas Espanyola s’ha sumat.

Donades les condicions de violència i inseguretat, la Càritas sudsudanesa ha alertat que l’execució de les activitats previstes en el pla d’emergència es pot veure dificultada. Alhora, s’han pres les mesures necessàries per garantir que el personal i els voluntaris involucrats en la posada en marxa d’aquests programes s’adhereixin al Codi de Conducta de Càritas i de protecció de la infància.