bandera-de-nicaragua-en-un-cielo-azul-113341945

Cáritas Española expressa la seva solidaritat amb la Càritas, l’Església i el poble de Nicaragua

En un missatge enviat a Managua, aplaudeix l’aposta decidida
per defensar la vida dels indefensos i portar consol a les víctimes

Càritas Catalunya, 23 de juliol de 2018.- Davant l’onada de violència armada que en les últimes setmanes està causant centenars de víctimes mortals a Nicaragua, la Confederació de Cáritas Española expressa la seva solidaritat i proximitat amb els seus germans de Càritas Nicaragua, amb l’Església d’aquest país i amb tota la ciutadania que, com han denunciat els propis bisbes, són víctimes de “la repressió i la violència per part dels paramilitars progovernamentals cap a les persones que protesten cívicament”.

Igual que els prelats de Nicaragua, la Confederació de Cáritas Española lamenta “profundament tanta mort, dolor i sofriment”, així com l’escandalós resultat de “ferits, encausats injustament, amenaçats, intimidats i els ultratges comesos contra els qui van romandre en llocs de protestes pacífiques”. Des del 19 d’abril, l’onada de violència a Nicaragua ha provocat al voltant de 350 morts i centenars de milers de ferits.

Missatge de Càritas Espanyola

En un missatge enviat el dijous passat pel president de la Confederació de Càritas Espanyola, Manuel Bretón, al seu homòleg de Càritas Nicaragua, monsenyor Carlos Enrique Herrera, s’expressa “el nostre suport, afecte i proximitat en aquests moment tan dolorosos per al poble nicaragüenc “.

“Hem seguit molt de prop-prossegueix el missatge- la situació de Nicaragua a través la seva Càritas i la posició profètica i valent de l’Església nicaragüenca basant la seva presència en la mediació i el diàleg constructiu. Aplaudim l’aposta decidida en defensa de la vida dels indefensos i la de portar consol a les víctimes, però, sentim que aquesta situació s’estigui donant en una falta de vies de diàleg amb el Govern per aconseguir una sortida pacífica “.

“Esperem i resem -finalitza Manuel Bretón- perquè reverteixi la violència al més aviat possible i lamentem, profundament, les morts i el dolor que s’està provocant a la població els drets estan sent vulnerats”.

Paper de mediació

Cáritas Española, que acompanya des de fa dècades a Càritas Nicaragua en un procés de cooperació fraterna orientat a millorar les condicions de vida de les comunitats més vulnerables, a enfortir la seva dignitat i a consolidar el seu ple accés als drets humans, és testimoni directe de com l’Església nicaragüenca ha acceptat jugar un paper actiu en el procés de Diàleg Nacional.

Es tracta d’una missió que, com indiquen els bisbes de Nicaragua en el seu missatge del passat 14 de juliol, “no es redueix a ser mediadors i testimonis a la taula del diàleg, sinó que donada la dimensió profètica del nostre ministeri ens hem vist en la urgència d’assistir als llocs de conflicte per defensar la vida dels indefensos, portar el consol a les víctimes i intervenir a fi d’aconseguir una sortida pacífica a la situació “.

Aquest paper de mediació en la recerca de la pau i la justícia ha situat els propis prelats nicaragüencs i a les seves institucions pastorals al centre de les accions violentes de les últimes setmanes dutes a terme per les anomenades “turbes”, integrades per elements paramilitars i parapolicials.

Després de les agressions dirigides contra l’arquebisbe de Managua, el cardenal Leopoldo Brenes, el seu auxiliar, monsenyor José Silvio Báez, i el nunci apostòlic Waldemar Stanislaw Sommertag, colpejats en una església de Diriamba, els atacs es dirigien la passada setmana també contra Joan Abelardo Mata , de 72 anys, bisbe d’Estelí, expresident de la Conferència Episcopal i membre de la comissió episcopal encarregada de la mediació en el Diàleg entre el govern i la societat civil.

Aquesta mateixa setmana, el cardenal Brenes denunciava la irrupció d’alguns paramilitars en una església parroquial de Masaya, al municipi de Catarina, al sud-est del país, que se sumava a un altre assalt a l’església de la Divina Misericòrdia, on s’havien refugiat 200 estudiants, dos dels quals van perdre la vida en circumstàncies poc clares, i l’incendi de la seu de la Càritas a Sébaco, a la diòcesi de Matagalpa.

Solidaritat de Càritas Europa i de Càritas Llatinoamericana
Les mostres de solidaritat amb Càritas Nicaragua s’han succeït en els últims dies per part de Càritas Europa i els membres de la Zona Bolivariana de Càritas Llatinoamericana i del Carib.
En un comunicat difós el 20 de juliol, les Càritas de la Zona Bolivariana –conformada pels països de Bolívia, Equador, Perú, Colòmbia i Veneçuela- expressaven, al final d’una reunió celebrada a Quito del 16 al 19 de juliol, la seva “profunda unió amb l’Església de Nicaragua, sabem els esforços que estan fent per aconseguir la pau tan desitjada, per consolar els familiars que han perdut un ésser estimat, per acompanyar tants joves i famílies que s’estan desplaçant a causa d’aquesta irracional violència. Compteu amb la nostra proximitat i sàpiguen que la família Càritas els acompanya en aquests moments de tant patiment “.
“L’Església -afegeix la nota- sempre ha manifestat la seva preocupació per la comunitat política, ha promogut el diàleg com a camí per a la reconciliació i la pau que permeten trobar respostes eficaces i innovadores per a tots, per això des de l’Evangeli, exigim la defensa de la Vida (Jn 10,10), garantint, protegint i respectant els drets humans “.
Càritas Europa, per la seva banda, remetia el 18 de juliol a Càritas Nicaragua, una missiva en la qual manifesten la seva aflicció per “les víctimes i els seus familiars, veïns i comunitats”, així com el seu dolor en constatar com “la missió de diàleg i socors de l’Església, de Càritas i en general dels ciutadans estan sent obstaculitzats i criminalitzats”.
“Ens preocupa en gran manera -denuncia el missatge- com l’Església i Càritas, els seus representants, senzills treballadors i també infraestructures estan sent objectius directes de la violència armada i de l’odi”. “Compteu amb la solidaritat de les Càritas europees en l’oració i també en l’acció. No estan sols! “, Conclou la nota de Càritas Europa.