Càritas analitza a Huelva els reptes socials que plantegen la temporalitat i els assentaments

Membres dels equips de diverses Càritas Diocesanes
que acompanyen aquestes persones participen en la IV Trobada Confederal

Càritas Catalunya, 24 d’abril de 2018.- Membres dels equips d’acció social de diferents Càritas Diocesanes de tot Espanya es van donar cita a Huelva per a participar, els dies 19 i 20 d’abril, en la IV Trobada Confederal de Persones en situació de temporalitat i Assentaments.

Aquestes jornades, que organitza Càritas Huelva, tenien com a objectius avançar en l’anàlisi de la realitat del temporalitat i els assentaments, enfortir el treball en xarxa que es porta a terme dins de la Confederació de Cáritas Española i unificar criteris d’intervenció entre les Càritas diocesanes participants. A més, la trobada va oferir un espai de revisió i actualització de la praxi que es porta a terme en els diferents programes diocesans.

Dijous 19, els participants van poder prendre contacte directe amb la realitat dels tempores a través d’una visita als assentaments a la província d’Huelva. La resta de sessions de la Trobada va estar dedicat a revisar temes com les condicions de treball d’aquestes persones, les situacions d’explotació laboral, l’acció socioeducativa de base que es realitza i les condicions de vida en els assentaments i en les campanyes agrícoles.

Informe sobre assentaments a Huelva

Un dels documents marc d’anàlisi de les jornades és l’informe presentat al febrer passat sobre la “Realitat dels assentaments a la província de Huelva”, realitzat per Càritas Diocesana i altres set entitats socials que formen part de la Taula de la Integració de Huelva.

Aquest informe constata “les condicions de vides inhumanes i intolerables en l’anomenada societat del benestar en ple segle XXI, unes dures condicions de vida que incideixen en processos de vulnerabilitat social en tots els casos i en veritables realitats d’exclusió en molts d’ells”.

Així mateix, es revela que els assentaments són un veritable espai de segregació urbana i exclusió social, convertint-se en enclavaments de frustració i desesperança col·lectiva per als seus habitants.

Propostes

En aquest informe, les entitats plantegen propostes, que són extrapolables a altres situacions de temporerismo similars en altres zones del país, com:

• Que hi hagi una implicació real de les administracions locals, provincials, regionals i nacionals en la recerca de solucions efectives, duradores i integrals.
  • La creació tant d’una taula intersectorial en què participin tots els agents implicats, així com, d’un pla holístic que faci front a les dificultats de les persones que es troben en els assentaments.
  • Reforçar i establir vies per a garantir els drets d’accés a l’atenció sanitària, a la inserció laboral, a un allotjament digne i dret de gaudir d’un servei d’orientació jurídica, així com l’empadronament de totes les persones en el lloc on resideixen.
  • Cesar els desallotjaments i oferir alternatives com la creació d’albergs o de mòduls prefabricats, que facilitin l’allotjament dels temporers.
  • Crear oficines de mediació per al lloguer per facilitar l’accés a l’habitatge.
    Pel que fa a menors i dones que es troben en assentaments barraquistes, impulsar programes específics que aborden de manera integral la problemàtica que presenten aquestes persones especialment vulnerables.