Comercio justo

Aquest Nadal, regala el que és Just

Càritas i la Coordinadora Estatal de Comerç Just llancen
una invitació a consumir de forma responsable i solidària

Càritas Catalunya, 28 de desembre de 2019 – Càritas promou la invitació que la Coordinadora Estatal de Comerç Just -de la qual forma part- i llança una invitació a tota la ciutadania a conciliar els valors d’una autèntica celebració del Nadal amb un consum responsable i solidari, en una dates caracteritzades per la voràgine consumista i uns excessos que tenen conseqüències directes en els drets de moltes persones i en la cura del medi ambient.

Un bon exemple d’aquesta proposta alternativa de consum és la que impulsa Càritas Albacete i la seva botiga Romero Comerç Just -membres de la Xarxa Interdiocesana de Comerç Just de Càritas a Espanya- amb el lema “Aquest Nadal, regala el Just”, que posen l’ accent en la importància de conèixer qui elabora els articles que comprem i en quines condicions es produeixen.

Tant Càritas com la Coordinadora de Comerç Just recomanen optar per alternatives que garanteixin els drets humans i la protecció del medi ambient. En adquirir productes de comerç just, el consumidor té garanties que els articles que compra han estat produïts en condicions d’igualtat o sense danyar l’entorn natural. Amb petits gestos a l’abast de tots, com a consumidors, és possible dignificar la feina i les vides en les comunitats productores del Sud, a més de donar suport al compliment d’objectius globals, com eradicar la pobresa i contribuir a un món més just.

El consum responsable, a més, és un dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides, que incideix en la necessitat del consum i la producció sostenibles, que consisteix a “fomentar l’ús eficient dels recursos i l’energia (…) i la creació de llocs de treball ecològics, justament remunerats i amb bones condicions laborals “.

Dades

Les dades també avalen la necessitat d’un consum responsable. Com assenyala la Coordinadora de Comerç Just, el sector de l’alimentació representa al voltant del 30% del consum total d’energia al món i genera el 22% del total de les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

D’altra banda, l’alta demanda de consum incideix encara més en l’explotació laboral que pateixen milions de persones i d’unes condicions que, en determinats sectors, són properes a l’esclavitud.

L’Organització Internacional del Treball calcula que uns 25 milions de persones estan en condicions de treball forçós, gran part d’elles en l’agricultura. En aquest sector és on, a més, es concentra el 70% de l’explotació laboral infantil que afecta 152 milions de menors.

Condicions laborals segures

Davant del frenètic ritme de compra d’aquestes dates, els productes de comerç just aporten un important valor afegit al consumidor, si es té en compte, com indiquen els responsables de Romero Comerç Just d’Albacete, que “a més de rebre un salari digne i igualitari entre els seus treballadors i treballadores, aquestes persones desenvolupen la seva activitat en condicions laborals segures i els processos d’elaboració són respectuosos amb el medi ambient, seguint sempre els principis de l’agricultura ecològica “.

“Així mateix, en la seva fabricació no han estat explotats nens o nenes. Per aquest motiu, proposem un consum diferent i animem a la ciutadania a fer regals que ajudin a crear oportunitats reals perquè productors i productores puguin sortir de la pobresa “, afegeixen.

Localitza la botiga de Comerç Just de Càritas més propera  AQUÍ