Banner Càritas UN DIA PER DONAR

16 d’octubre, Dia Mundial de l’Alimentació

Cáritas Española urgeix a aconseguir la meta assenyalada
en el segon dels Objectius de Desenvolupament Sostenible

Fer possible el dret a una alimentació adequada és part
de la nostra estratègia de cooperació fraterna en diverses regions del món

Càritas Catalunya, 16 d’octubre de 2018.- La celebració del Dia Mundial de l’Alimentació és una ocasió òptima per posar l’èmfasi en la urgència d’impulsar els compromisos recollits en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) aconseguits pels líders mundials a Nacions Unides al setembre de 2015 per posar fi a la pobresa, protegir el planeta i garantir que totes les persones gaudeixin de pau i prosperitat.

Càritas entén els ODS com una eina política per a la defensa dels drets humans i aposta per un canvi de model, amb uns patrons de consum, comercialització i producció sostenibles i incloents, que disminueixin les bretxes de desigualtat entre les persones.

Posar fi a la fam, prioritat per a Càritas

En concret, l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 2 es marca com a fita “posar fi a la fam i a totes les formes de malnutrició, i aconseguir la producció sostenible d’aliments per a l’any 2030”.

Aquest objectiu és prioritari en el treball de cooperació fraterna que Cáritas Española impulsa en diverses regions del planeta amb les persones més empobrides. Fer possible el dret a una alimentació adequada és part de la nostra visió i model orientat al desenvolupament humà integral i sostenible, com a estratègia per contribuir a la transformació social.

Actualment, Cáritas Española dóna suport a diversos projectes orientats a assegurar el dret a l’alimentació en 9 països d’Amèrica Llatina, 11 de Àfrica i altres 7 d’Àsia. Dins d’aquests programes és fonamental que les accions integrin tres nivells d’intervenció: reduir la vulnerabilitat del país i de les comunitats en condicions més precàries, millorar les condicions de vida de les llars, i millorar l’accés a la salut i les condicions nutricionals de les persones.

Nou projecte al Senegal

Un dels projectes més recents posats en marxa amb el suport de Cáritas Española i que resumeix aquests principis de treball és el que es desenvolupa a la Comuna de Niagha, al Senegal, amb el suport directe de Cáritas Diocesana de Burgos i el seguiment en el terreny per part de la Càritas local.

Amb un pressupost de 283.000 euros, aquest projecte té com a objectiu garantir el dret a l’alimentació de dones camperoles en situació vulnerable i les seves famílies. A través de diverses accions, la intervenció busca donar poder a aquestes dones, que estan organitzades en sis grups de promoció femenina en altres tants llogarrets de la Comuna de Niagha, mitjançant el seu accés a terres de cultiu i sistemes d’irrigació, així com la formació en tècniques de millora de producció agrícola i de comercialització.

El projecte, que finalitzarà al desembre de 2019, tindrà com a beneficiaris directes a 475 dones i, com indirectes, és a dir el conjunt de tots els nuclis familiars, a 4.275 persones. Es tracta d’un programa que completa dues fases anteriors d’aquest programa en aquesta diòcesi senegalesa i que van acabar amb resultats òptims.

Sabies què?

Càritas recorda que el Dret a l’Alimentació està reconegut per la legislació internacional, que protegeix el dret de tots els éssers humans a alimentar-se amb dignitat, ja sigui produint el seu propi aliment o adquirint-lo.

Per poder produir el seu propi aliment, una persona necessita terra, llavors, aigua i altres recursos, i per comprar-los, necessita diners i la possibilitat d’accedir al mercat. El Dret a l’Alimentació requereix, per tant, que els Estats proporcionin un entorn propici en què les persones puguin produir o procurar una alimentació adequada per a si mateixes i per a les seves famílies.

Encara que en el planeta es produeixen aliments suficients per a tots, s’estima que uns 821 milions de persones continuen passant fam, gairebé 40 milions més que el 2015. Mentrestant, cada any 1.300 milions de tones de menjar acaben a les escombraries.

Les dones produeixen entre el 60% i el 80% dels aliments dels països en desenvolupament i la meitat dels de tot el món.

Els conflictes, agreujats per situacions relacionades amb el clima són, en gran part, els causants del recent augment de la inseguretat alimentària.

Una altra dada preocupant és que la desnutrició infantil aguda continua sent una amenaça per a la vida de gairebé 52 milions de nens. En canvi, en 2016, 41 milions de nens menors de 5 anys tenien sobrepès.