­

Cáritas Española llança «moda re-», un projecte de reciclatge tèxtil amb criteris ètics per a inserir persones

Aquesta iniciativa d’economia solidària és ja una realitat
recolzada per 750 llocs de treball socials i 1.000 voluntaris

Compte a tot Espanya amb 80 punts de venda, altres 3.800
de recollida de roba usada i 3 plantes de gestió integral

El projecte gestiona 30.000 tones de roba usada a l’any i suposa
l’estalvi de 56 milions de metres cúbics d’aigua i 680 tones de CO2

Càritas Catalunya, 24 d’abril de 2018. Cáritas Española llança el projecte moda re-, una ambiciosa iniciativa de reciclatge de roba de segona mà a nivell estatal, basada en criteris ètics i en un model d’economia solidària i sostenible, que genera ocupació d’inserció per a persones en situació d’exclusió social acompanyades per Càritas.

Després d’un laboriós procés de coordinació i transformació per aconseguir un marc de treball comú, 29 Càritas Diocesanes de tot Espanya han sumat sinergies per crear un projecte de reciclatge de roba de segona mà amb estrictes criteris de sostenibilitat i de valors ètics.

80 botigues i 3.800 punts de recollida

Fruit d’aquest recorregut conjunt és moda re-, el projecte que es presenta avui a Madrid és ja una realitat que funciona a ple rendiment en 80 punts de donació i venda social de roba usada a tot Espanya, 3.800 punts de recollida, 23 plantes de transferència i altres 3 de gestió integral amb tecnologia d’última generació.

En coherència amb el model d’economia solidària que impulsa Càritas a tots els seus projectes d’inserció laboral, moda re- neix sota el lema inspirador “reciclem roba, enviem persones”.

750 llocs de treball socials i 1.000 voluntaris

Seguint una estructura d’economia circular, aquest projecte de reciclatge tèxtil funciona per posar a les persones en el centre de tota la seva activitat gràcies a una activitat empresarial basada en el consum sostenible i en la generació d’ocupació normalitzat per a aquelles persones en situació d’exclusió social que participen en els programes d’acollida i acompanyament de Càritas.

Les xifres del projecte reflecteixen aquests objectius: el funcionament de moda re- es basa en 750 llocs de treball socials i el suport de 1.000 voluntaris a tot Espanya. Al costat d’això, el compromís amb la sostenibilitat del planeta és una altra de les seves fortaleses, si es té en compte que l’activitat d’aquest projecte tèxtil permet estalviar 56 milions de metres cúbics d’aigua i evita l’emissió a l’atmosfera d’unes 680.000 tones de CO2.

Re-utilitzar per re-construir

L’elecció del nom de la marca per aquesta iniciativa social no és accidental. Com assenyala Rubén Requena, coordinador del projecte, “en dir moda re- volem posar en valor la importància de re-agafar, re-utilitzar o re-ciclar per a re-construir, re-iniciar, re-utilitzar o re-viure les biografies de totes les persones en situació social precària a què acompanyem “.

L’aposta de Càritas per transformar la gestió de la roba usada que tradicionalment s’ha vingut fent a través dels robers suposa canviar el concepte d’aquesta activitat. “Donar nova vida a la roba i les persones que ho necessiten -afegeix Rubén- a través d’aquest projecte significa entendre que val més del que costa, perquè no és el mateix fer negoci amb la roba usada que fer justícia social”.

Aposta per l’ocupació social

Les diferències, com assegura Natalia Peiró, secretària general de Càritas, “són evidents, ja que moda re- permet general ocupació social en el territori, impulsar la participació social en una activitat transformadora, millorar les ràtios de reutilització i reciclatge i, a més, estalvia en la gestió municipal de residus “.

A més d’afavorir la inserció laboral dels participants en els programes socials de Càritas, el projecte permet dignificar la forma en què reben la roba aquelles persones que necessiten vestit, que podran fer-ho en els diferents punts de venda com uns clients més, però de manera gratuïta.

Innovació tecnològica

Al costat de la sostenibilitat econòmica, moda re- ha establert convenis amb socis privats de l’àmbit de la moda per avançar en la innovació tecnològica a través de projectes d’investigació orientats a l’obtenció de noves fibres tèxtils i derivats a partir de la roba usada.

En l’acte de presentació celebrat avui a Madrid ha participat Ana María Girón, de les Botigues de Recuperacions El Sembrador, un projecte de la Fundació El Sembrador de Càritas Albacete, que ha explicat les claus del funcionament diari d’una de les 80 botigues repartides per tot el territori nacional.

“Amb aquest model d’economia solidària -ha assegurat- vam aconseguir donar una nova vida a la roba i les persones que ho necessiten, tenint cura de la màxima dignificació de la relació d’ajuda i garantint, a més, l’autosuficiència econòmica del nostre projecte”.