2018_CE_Enlázate_por_la_justicia_logotipo

22 d’abril, Dia de la Terra. La campanya «Si Cuides el Planeta, Combats la Pobresa» crida a escoltar el clam dels pobres i de la terra

Aquest mandat, que compendia els deu principis del Decàleg Verd
desenvolupats durant dos anys, vol ser «una pedagogia
que serveixi per atendre el patiment de la terra i al dels exclosos »

Càritas Catalunya, 19 d’abril de 2018. – La celebració del Dia de la Terra, el 22 d’abril, marca un final de cicle en l’intens recorregut que en els últims dos anys ha impulsat la Campanya “Si cuides el planeta, combats la pobresa” al voltant dels deu punts de la seva proposta de Decàleg Verd.

Per això, en aquest moment culminant del procés de sensibilització entorn a la cura de la Creació ja l’encíclica Laudato Si ‘del Papa Francesc, les entitats que impulsen la Campanya -Càritas, Cedis, CONFER, Justícia i Pau, Mans Unides i REDES ( xarxa d’Entitats per al Desenvolupament Solidari) – llancen una invitació a “escoltar el clam dels pobres i de la terra”.

Aquest mandat, que compendia els deu principis del Decàleg Verd, lluny de voler alleugerir l’exigent i detallat contingut de cada un dels deu principis, vol oferir un camí i una pedagogia que, en paraules dels seus promotors, “ens porti a assolir el nucli del Decàleg, per atendre el patiment de la terra i dels exclosos “.

Amb el recorregut pels deu principis, la Campanya ha intentat donar resposta a aquest clam de la terra i dels pobres que està ja present des del primer mandat del Decàleg, que ens demana “Donar suport a la causa dels pobres” com a fita d’inici en el camí a realitzar.

Es tracta d’un itinerari que, des de juny de 2016, ha ofert una constant reflexió i interrogació sobre la nostra manera de vida i les nostres prioritats, sobre els nostres hàbits de consum, per valorar si van per sobre de les nostres necessitats, gastant més béns dels necessaris a costa de les persones que no tenen l’indispensable, i si el nostre estil de vida està contribuint a la crisi global que es manifesta ja insostenible, tant en termes econòmics com mediambientals.

Aquesta crida final a “escoltar el clam dels pobres i de la terra” és una invitació a compartir l’itinerari proposat en el Decàleg i a expressar el nostre compromís amb els empobrits. És un objectiu en què, segons assenyala Laudato Si ‘, “són inseparables la preocupació per la natura, la justícia amb els pobres, el compromís amb la societat i la pau interior”.

Què pots fer (o deixar de fer)?

A més de recordar els diversos testimonis recollits al llarg d’aquests dos anys a l’apartat “Veus que clamen” dels materials que s’han publicat -com els bisbes brasilers Hélder Càmera i Pere Casaldàliga; els líders indígenes Leonardo Tello, Carmen Nango, Armindo Goes, César Tánguila, Hilda Saavedra i Yanua Atamain; o les teòlogues Mercedes Loring, Dolors Aleixandre i Chiara Lubich, entre d’altres- la Campanya ha plantejat també nombroses propostes concretes d’actuació que podrien significar un canvi d’actituds personals i, a la llarga, socials que contribuiran a la construcció d’una societat més justa .

Sota la capçalera “Què pots fer (o deixar de fer)?”, les entitats promotores han instat a llegir l’encíclica Laudato Si ‘, a reflexionar sobre la meravellosa diversitat del nostre món, a acostar-se a la natura, que moltes vegades està més a l’abast de les nostres mans del que creiem; i a contemplar la increïble bellesa de la creació.

La invitació s’ha dirigit també a reflexionar sobre les causes i conseqüències de la degradació ambiental i de la pobresa, i a informar-nos per prendre consciència de la magnitud del problema a què s’enfronta la humanitat.

Qüestionar les nostres actituds

La campanya ha incidit també en la urgència de plantejar-nos la nostra forma de vida, sobre si necessitem tantes coses materials, si realment necessitem viure consumint tanta energia, tants recursos o tanta aigua. A més, ¿és la nostra inclinació a la tecnologia una cosa fonamental en les nostres vides? Sense menysprear la seva utilitat ¿podríem viure d’una manera una mica més independent d’aquesta?

L’alternativa és una manera de vida més sòbria, lliure dels lligams del consumisme. La sobrietat, la simplicitat, és una forma de vida, un camí, i com la utopia, algun cop hem de començar a recórrer-lo. Per això, el retorn a un estil de vida més senzill és una solució: per a nosaltres, per als altres i per al nostre planeta.

En plantejar-nos una forma de vida més conscient i austera, hi ha opcions com:

• Consumir menys, de manera més justa i ajustada. Però també fer-ho sent conscients de la força que tenim com a consumidors.
  • Donar un pas cap a les alternatives que ofereix l’Economia Social i Solidària en els nostres actes quotidians de consum.
  • Consumir aliments procedents de l’agricultura i la ramaderia ecològica del nostre entorn que preservin les varietats locals enriquint la nostra diversitat.
  • Acudir als Mercats Socials en els quals trobem producció cooperativa, finances ètiques i comerç just. I saltar-se la lògica dels Mercats Internacionals i consumir productes de Comerç Just.

Un cop culminat el cicle bianual de sensibilització, les entitats promotores de la Campanya definiran en els propers mesos nous objectius i estratègies de treball en el marc del treball en xarxa com a institucions d’Església, per seguir avançant en la presa de consciència personal i els itineraris de transformació social basats en la cura de la Creació.

Tots els materials estan disponibles a: Enlázate por la justicia