Captura de pantalla 2019-05-08 a las 17.46.28

13.545 persones van accedir a un lloc de treball en 2018 amb el suport dels programes d’ocupació de Càritas

L’Informe “Economia i Persones” detalla les activitats desenvolupades amb un total de 72.169 participants i una inversió de 74 milions d’euros

FOESSA constata que les majors taxes de pobresa i exclusió es concentren a les persones sense ocupació, de les quals el 46% es troben en l’espai de l’exclusió i el 17,2% en pobresa severa

En un entorn laboral dominat pels elevats índexs d’atur i temporalitat, les dades de l’Informe d’Economia Solidària 2018 de Càritas posen de manifest, un any més, que és possible desenvolupar estratègies d’èxit amb les persones en situació més vulnerables perquè puguin tornar al mercat de treball, aconseguir una feina i reconstruir la seva autonomia personal.

Aquest és el cas dels 13.545 participants en el programa d’ocupació de Càritas que van aconseguir accedir a un lloc de treball digne en 2018. Aquesta xifra suposa més del 18% de les 72.169 persones que van participar en l’últim any en els programes d’ocupació que la Confederació Càritas desenvolupa a tot Espanya.

L’Informe, que es publica sota el títol “Economia i Persones. Amb valors, hi ha drets“, ha estat presentat aquest matí a Madrid, a la seu de Càritas Espanyola, de la mà de Natàlia Peiró, secretària general de la institució; Francisco Lorenzo, director d’Àrea d’Acció Social; i Marieta Elisabeth Guerrero, membre del programa d’ocupació de Càritas Madrid.

Dades més destacades

Dividit en quatre apartats -ocupació inclusiu, economia social, finances ètiques i comerç just-, l’Informe detalla tota l’activitat desenvolupada pels programes d’ocupació de Càritas a 2018, “amb l’objectiu prioritari -en paraules de Lorenzo- que totes les persones acompanyades puguin exercir el seu dret a una feina digna en igualtat d’oportunitats “.

Aquesta aposta de Càritas mostra resultats tangibles com aquests:

• Es van dur a terme 939 accions formatives, en què van participar 627 persones.
  • 823 persones van ser ateses pels serveis d’intermediació laboral.
  • 399 persones van participar en accions d’autoocupació.
  • Es van impulsar 67 iniciatives d’economia social (deu més que el 2017), que suposen 538 llocs de treball, dels quals 773 són llocs de treball d’inserció pels quals han passat 1.315 persones.
  • Càritas compta amb 31 botigues de comerç just i 78 punts de venda a tot el país.
  • En termes econòmics, la tasca duta a terme per Càritas en l’àmbit de l’ocupació i l’economia social suposa un volum total d’activitat econòmica proper als 74 milions d’euros.

Darrere de totes aquestes activitats, estan 1.161 treballadors contractats i 3.170 voluntaris.

Aposta per l’ocupació digna

Aquest informe es presenta en ple escenari post i pre-electoral, on, com va assenyalar Natalia Peiró, “l’aposta l’ocupació digna i de qualitat per part de tots els poders públics és, per a Càritas, una de les claus de la lluita contra la precarietat que afecta moltes persones “.

“Aquesta acció de Càritas a favor de la inserció social a través de l’ocupació digna -va afegir Natalia Peiró- s’emmarca en la línia estratègica pel model d’economia social, inspirat en la Doctrina Social de l’Església, en la instrucció pastoral de la Conferència Episcopal Església, servidora dels pobres i en l’acció coordinada per totes les entitats d’Església involucrades en la pastoral obrera dins de la Iniciativa Església pel treball Decent “.

Referent a això, Francisco Lorenzo va assegurar que “som conscients que les dinàmiques que incrementen la desigualtat no generen riquesa, sinó que és cada persona amb les seves decisions quotidianes a l’hora de consumir, els qui ho fem”.

Per donar testimoni personal de quina és l’experiència d’empoderament i autonomia personal a través de l’accés a l’ocupació normalitzat i digne, a la rodes de premsa ha intervingut Marieta Elisabeth Guerrero, qui, després de realitzar un curs de capacitació laboral al Centre de Formació Sant Felip Neri de “neteja de Sales Blanques”, va aconseguir accedir a una feina de neteja en un gimnàs a través de l’Agència de Col·locació de Càritas Madrid.

La relació entre l’ocupació i l’exclusió social

Al costat de les dades de l’Informe “Economia i Persones”, en la roda de premsa es va aportar el diagnòstic sobre la realitat del mercat laboral a Espanya que ha elaborat el Comitè Tècnic de la Fundació FOESSA (vinculada a Càritas) al dossier “La vulneració del dret a un treball decent: Ocupació i exclusió social “.

Segons les dades d’aquest dossier (elaborat a partir de l’enquesta pròpia duta a terme l’any passat a 11.655 llars de totes les CCAA i que servirà de base per al VIII Informe FOESSA que es presentarà el proper mes de juny), les majors taxes de pobresa i exclusió se segueixen concentrant en el col·lectiu de persones desocupades, on un 46% es troben en l’espai de l’exclusió (el 25,9% en situació d’exclusió severa) i el 17,2% en pobresa severa.

Comparant aquestes xifres amb les del conjunt de la població, s’observa que el fet de no comptar amb una ocupació multiplica per 2,5 el risc de caure en situacions d’exclusió i per 3 el de caure en pobresa severa.

Com va explicar Francisco Lorenzo, “l’absència d’ocupació no és l’única característica que empeny a situacions d’exclusió i pobresa, ja que la vulnerabilitat es troba cada vegada més entre aquelles persones i llars que estan treballant, de manera que podríem dir que comptar amb una feina ha deixat de ser sinònim d’integració i benestar “. Com s’indica en el dossier, el 12,3% de la població que està treballant es troba en situació d’exclusió i el 2,1% en condicions de pobresa severa.

La jornada parcial indesitjada i la temporalitat són altres és un dels grans motors que arrosseguen a la població activa a aquest tipus de situacions.

Les llars la sustentadora principal és una dona que treballa són més sensibles a les situacions d’exclusió, especialment en els casos d’exclusió severa (6,7%), ja que supera gairebé en un 70% a les taxes registrades entre les llars el sustentador principal és un home (4%).